Referat af ordinær generalforsamling afholdt torsdag d. 14. marts 2024
Forud for den egentlige generalforsamling præsenterede Halsnæs Forsyning deres vandafledningsplan. De slides, Halsnæs Forsyning viste, sendes ud til OF Lynæs’ medlemmer.
29 parceller var repræsenteret ved Generalforsamlingen.
Generalforsamlingens dagsorden:
- Valg af dirigent og referent
- Valg af stemmetællere
- Bestyrelsens beretning
- Beretning fra hovedbestyrelsen
- Godkendelse af årsrapport
- Indkomne forslag
- Drænprojekt
- Nye ordensregler
- Trampolin
- Gennemgang af forslag til Kongres 2024 fra Hovedbestyrelsen
- Gennemgang af budget
- Valg af bestyrelse og suppleanter
- Valg af delegerede til Kongres 27. april 2024
- Valg af bilagskontrollant og bilagskontrollantsuppleant
- Eventuelt
Ad 1. Susanne Pauline Svendsen blev valgt som dirigent og Åse Eg som referent
Ad 2. Som stemmetællere valgtes Jørgen Carlo Larsen og Signe Søllingvraa Hansen
Ad 3. Formanden aflagde beretning om året, der gik:
Det har været et år med meget vand og bestyrelsen har udarbejdet forslag til et drænprojekt (pkt 6.1.) på foreningens område.
Takket være Jannie blev det en forrygende sommerfest mod alle odds.
OF Lynæs er en demokratisk forening, det betyder at medlemmerne løfter i flok i forhold til fællesarbejde, sommerfest og vedligehold af fællesarealer, fælleshus osv.
Den nye renovationsordning fylder halvdelen af budgettet, og den er arbejdskrævende både for bestyrelsen og medlemmerne. Henstilling: Vær omhyggelige med sortering! Farligt affald, byggeaffald og storskrald skal afleveres på genbrugspladsen. I metalspanden må kun komme metal fra madvareemballage.
Grenafhentning fastholdes, første afhentning bliver lige efter påske.
Formanden varslede stigning af lokalkontingentet pga. stigende udgifter til renovation, energi og vand samt det kommende drænprojekt.
Bestyrelsen kunne godt ønske sig flere medlemmer, da der er mange funktioner, der skal varetages.
Ad 4. Formanden aflagde rapport fra Hovedbestyrelsen. Hovedbestyrelsen har mange sager om ulovlig beboelse og ulovligt byggeri fx i Ballerup, hvor Ballerup Kommune er gået hårdt til haveforeningerne. Den 27.4. er der kongres, hvor man kan øve indflydelse. OF Lynæs har overfor Hovedbestyrelsen stillet spørgsmål om, hvad lokalforeningerne skal gøre, hvis nogle parceller pga. vand (havvandsstigning/klima) ikke kan anvendes til formålet, og stillede forslag om kompensation, der dog ikke blev vedtaget. Hvis parcellen ikke kan bruges, har beboeren/medlemmet juridisk krav på at foreningen stiller en brugbar parcel til rådighed.
Der blev talt om at lavtliggende grunde evt. kan hæves, hvis Halsnæs Kommune vil godkende det.
Det må løses, som det kommer.
Ad 5. Kassereren gennemgik årsregnskabet, den voldsomme stigning i renovationsudgiften skyldes både at der i 2023 blev betalt for 5 kvartaler og at renovationen er blevet dyrere.
At medlemmerne ved fællesarbejde selv udbedrede huller i vejene, er medvirkende til at underskuddet ikke er større.
Årsregnskabet blev godkendt uden yderligere kommentarer.
Ad 6.1. Bestyrelsens forslag til drænprojekt blev vedtaget med 28 stemmer ud af 29.
Bestyrelsen fik mandat til i samråd med Statsautoriseret Grundforbedringskonsulent Morel at planlægge og igangsætte drænprojekt indenfor en økonomisk ramme på 200.000 kr. der tages af OF Lynæs’ opsparing. Da OFs drænfond vil bidrage med 850.000 kr., forventes det samlede projekt at ende på 1.000.000 kr. Efter at Halsnæs Forsyning præsenterede deres vandafledningsplan, skal nogle af drænprojektets punkter genovervejes. Projektet vil komme til at påvirke flere parceller. Et supplerende forslag til drænprojektet er etablering af en grøft ved boldbanen til yderligere afvanding.
Ad 6.2. Bestyrelsens forslag til nye ordensregler blev enstemmigt vedtaget.
Ad 6.3. Mette Søborg Meinicke og Jacob Søborgs forslag om at udskifte trampolinen ved fælleshuset blev vedtaget med 23 stemmer for. Sikkerhedstilsyn (som vi er forpligtet til at have) med legepladsen budgetteres fremover med 3.000 pr. år.
Ad 6.4. Hovedbestyrelsens forslag til vedtægtsændringer på kongres 2024 blev gennemgået i store træk.
Ad 7. Kassereren gennemgik budget 2024.
Ad 8. Valg til bestyrelsen: Formand Mads Willads Petersen, bestyrelsesmedlem Jan Svane-Christensen og
1. suppleant Åse Eg Jørgensen blev genvalgt.
Ad 9. Som delegerede til Kongres 27. april valgtes Susanne Pauline Svendsen, Jannie Jensen og Holger Larsen.
Ad 10. Allan Jørgensen genvalgtes som bilagskontrollant og Jacob Søborg blev valgt som bilagskontrollantsuppleant.
Ad 11. Der blev talt om sommerfest. Bestyrelsen skriver ud og spørger hvem, der vil være festudvalg.
Marlene Schiött Rasmussen talte om at søge penge fra en Nordea-pulje (’Her gror vi) for biodiversitet og fællesskab, det var der ret forskellige holdninger til.
København 18.3.2024 // ref. Åse Eg Jørgensen