Referat af ordinær generalforsamling afholdt torsdag d. 19. marts 2025

27 parceller var repræsenteret ved Generalforsamlingen.

Generalforsamlingens dagsorden:

1. Valg af dirigent og referent

2. Valg af stemmetællere

3. Bestyrelsens beretning

4. Beretning fra hovedbestyrelsen

5. Godkendelse af årsrapport

6. Indkomne forslag

1. Drænprojekt

2. Forslag til haveåbning

3. Forslag til proces ved byggetilladelser

7. Gennemgang af budget

8. Valg af bestyrelse og suppleanter

9. Valg af bilagskontrollant og bilagskontrollantsuppleant

10. Eventuelt

Ad 1. Susanne Pauline Svendsen blev valgt som dirigent og Åse Eg som referent

Ad 2. Som stemmetæller valgtes Jørgen Carlo Larsen

Ad 3. Formanden aflagde beretning om året, der gik:
Bestyrelsen i OF-Lynæs har en politik om, at alle huse og forhold skal være lovlige og formanden understregede, at for at foreningen skal kunne have en fornuftig dialog med Halsnæs Kommune om det bedst mulige drænprojekt, må de gældende regler overholdes.

Drænprojektet (som havde et eget punkt på dagsordenen) blev nævnt, et af projektets udfordringer er at den lavest liggende del af foreningen kun er 1 m over hav. Formanden sagde: Vi kan ikke love, at der ikke kan være vand på nogle af grundene; men det bliver forhåbentlig kun udenfor sæsonen (som ifølge Lokalplanen er april-oktober for fritidshuse).

Økonomi og deraf følgende kontingent – renovationen i OF-Lynæs er blevet voldsomt dyr, i 2025 betaler vi ca. 340.000 kr., hvilket andrager mere end halvdelen af foreningens budget.

Ejendomsvurderingen er også steget drastisk, fra omtrent 7 millioner til ca. 70 millioner, det skal der betales grundskyld af. Grundskylden må kun stige med en vis procentdel om året, men vil sandsynligvis gøre det år efter år til vi når de 70 millioner.

Med de ovennævnte stigninger i faste udgifter samt udgifter i forbindelse med drænprojektet bliver det nødvendigt at hæve kontingentet i 2025.

Selvom der i 2024 ikke var et festudvalg eller en organiseret sommerfest, blev teltet sat op og folk mødte op med mad og godt humør og det blev en dejlig aften, hvor der både blev snakket og danset.

OF Lynæs er en demokratisk forening, baseret på frivilligt arbejde hvor medlemmerne varetager bestyrelsesarbejde, hjemmeside, fællesarbejde, sommerfest, vedligehold af fællesarealer, fælleshus og så videre. Bent og Nina (Dværgbakken 33) har været 42 år i OF-Lynæs og har lagt et stort stykke arbejde i foreningen, men de har nu besluttet at flytte fra foreningen til eget sommerhus, Formanden:

Vi kommer til at savne jer, jeres arbejde og jeres holdninger, tak!

Ad 4. Formanden aflagde rapport fra Hovedbestyrelsen og kongressen. Der strammes op på vedtægterne og det er besluttet at Hovedbestyrelsens beretning skrives af HB og lægges på formandsskabets hjemmeside. Ekskludering af medlemmer blev diskuteret på kongressen, da nogle af OF-Lynæs’ søsterforeninger har store problemer bl.a. med ulovlig beboelse. Formanden for OF-Lynæs arbejder på at få lagt kedelige administrative opgaver over til hovedkontoret fx bank, forsikring, vedtægter og bogholderi.

Ad 5. Kassereren gennemgik årsregnskabet, der er ikke betalt for skorstensfejning i 2024, udgiften til den nye trampolin fremgår under Fælleshus, toilet, bad og legeplads. Der er i 2024 kun udbetalt en tredjedel af beløbet afsat til deltagelse i fællesarbejde og bestyrelsen opfordrer til medlemmerne til at deltage – kom glad til fællesarbejde. Årsregnskabet blev godkendt uden yderligere kommentarer.

Ad 6.1. Foreningens drænprojekt blev præsenteret af Bent Hansen fra Morel. Hensigten er, at så meget af vandet som muligt kommer til at løbe af sig selv. Projektet udarbejdes i samarbejde mellem Morel og Bestyrelsen i OF-Lynæs og i dialog med Halsnæs kommune. Grundvandsstanden er høj på en stor del af området og derfor er drænet hævet så det ligger over grundvandsspejlet.
Kommunen er ved at udarbejde en VVN-screenings-blanket, som skal i høring, derefter afgøres det, om der skal tages hensyn til yderligere lokale krav, eksempelvis i forbindelse med nedsivningsanlæg med gråt vand fra køkken og bad.
Alle trachéer har både en fast ledning (lukket rør) og en åben ledning. Ledningerne pakkes i filtagtigt materiale, som trærødder ikke så godt kan trænge ind i. På boldbanen er der ikke bevoksning, der kan give problemer for drænene. En del af det gamle drænsystem vil komme til at ligge under vand en del af året.

For drænledninger langs de to veje er der to muligheder for linjeføring:
1. Drænet kan ligge inde i haverne, det vil medføre at der skal fældes en del træer.
2. De fleste steder står hækkene helt ud til vejen, hvis hækkene bliver fjernet, kan drænrørene ligge i vejkanten. Bestyrelsen arbejder videre med at finde den mest hensigtsmæssige løsning.
Bent fra OF-Lynæs’ bestyrelse påpeger at el og målerbrønde ligger i hækkene, hvilket besværliggør mulighed 2.

Spørgsmål: Bliver de lavest liggende grunde mere belastede af drænløsningen?
BH/ Morel: Vandet på grunden skal jo hen til drænet, men derfra skulle pumpen kunne løfte det væk.

Spørgsmål: Hvordan undgår man at grave drænet i stykker, når drænet ligger inde i haven?
BH/ Morel: Drænet ligger 1 meter nede.

Spørgsmål: Vi har samletank, der ligger midt i linjeføringen.
BH/ Morel: Drænet kan gå den ene eller den anden vej rundt. Vi er nødt til at kigge på alle lokaliteter.

Spørgsmål: Er der budget for det?
Mads W, formand: Nej, men vi har en forventning om at hovedbestyrelsen vil stå ved at dække 80% af udgifterne.

Spørgsmål: Hvad er tidsplanen?
BH/ Morel: VVN-screening tager 4 uger + høring og den efterfølgende proces tager også 4 uger, i princippet kan man gå i gang i juli, når der er taget stilling til dræn i haver, hække og træfældning.

Eventuelle yderligere spørgsmål til drænprojektet kan sendes til formanden, som vil sende spørgsmålene videre, hvis det ikke er noget, bestyrelsen kan svare på. … Som del af en forundersøgelse af drænprojektet er der blevet taget jordprøver – og de viser heldigvis at OF-Lynæs har helt ren jord!

Ad 6.2. Susse Jønsson havde stillet forslag om at åbne haverne tidligere.
Forslaget faldt fordi Lokalplanen siger, at fritidshaver af vores type først må åbne 1. april.
At åbne haverne betyder at bom og toiletter er åbne.

Ad 6.3. Ingelise Hallengren havde stillet forslag om ny opmålingsprocedure ved salg, overdragelse meller nybygning. Forslaget affødte bl.a. en diskussion om, hvordan afstand fra vej måles. Metoden er
principielt at måle fra midten af vejen, udgangspunktet er at vejene er 4 meter brede og afstanden fra vejmidte til hus skal altså være 7 meter. Den enkelte parcellist er selv ansvarlig for at reglerne er overholdt, også efter at bestyrelsen har givet grønt lys for et byggeri efter en tegning.
Til salgserklæringen opmåles for at sikre at et nyt medlem ikke overtager noget ulovligt.
Forslaget blev ikke vedtaget, der var 1 stemme for, 24 imod og 2 stemte ikke.

Ad 7. Kassereren gennemgik budget 2025. Der betales skorstensfejning for to sæsoner i 2025.
Der forventes øgede udgifter til pumper, så der er afsat et større beløb i budgettet.
Budgettet blev enstemmigt vedtaget.

Ad 8. Valg til bestyrelsen: Kasserer Anne Højgaard Christiansen, bestyrelsesmedlem Lonnie Iversen og
2. suppleant Lis Norup blev genvalgt. Inge Jørgensen stillede op og blev valgt ind i bestyrelsen.

Ad 9. Allan Jørgensen genvalgtes som bilagskontrollant og Kasper Brændegaard blev valgt som
bilagskontrollantsuppleant.

Ad 10. Grenafhentning (kun grene, intet haveaffald) to gange årligt fastholdes, første afhentning bliver
lige efter påske.

København 6.4.2025 // ref. Åse Eg Jørgensen

Share This